Har vi möjlighet att frånträda ett bostadsrättsköp på grund av försenat tillträde?

Hej! jag har köpt en bostadrättslägenhet, som Veidekke nu håller på att bygga, när vi skriv på kontraktet med Veidekkebostad, så var inflyttning mellan 20181201 - 20190228, nu har dom gjort en revidering och har meddelat oss att inflyttningen är förskjuten till 20190301 - 20190530. Har vi någon lagligrätt att begära någon form av skadestånd eller dra oss ur kontraktet ? vi har betalat en handpenning på 50000 kr

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag förstår er fråga som så att ni funderar kring möjligheterna att få ersättning för och/eller frånträda ett köp av nyproducerad bostadsrätt på grund av uppskjutet tillträde.

Till att börja med regleras dessa frågor bland annat genom bostadsrättslagen (BrL).

Förhandsavtal och upplåtelseavtal

Av er fråga framgår inte riktigt vad det är för avtal som ni har ingått. Om det är så att ni har ingått ett förhandsavtal (dvs. ett avtal mellan er och bostadsrättsföreningen om att i framtiden upplåta en lägenhet med bostadsrätt) eller ett upplåtelseavtal (där ni betalar en handpenning på 10 procent av insatsen). Jag misstänker att ni har ingått ett förhandsavtal men eftersom att jag inte kan vara säker på detta så har jag tyvärr inte möjlighet att ge ett mer specifikt svar.

Skälig nedsättning av årsavgift

Generellt sett gäller att köparen har rätt till skälig nedsättning av årsavgiften till föreningen för den tid som köparen inte kunnat nyttja bostaden som var överenskommet enligt upplåtelsen. I denna bedömning tar man alltså hänsyn till den tidsperiod som ni inte kunnat nyttja bostaden (trots att ni enligt ursprungsavtalet skulle ha haft möjlighet att göra detta) fram tills dess att ni faktiskt fick tillträda. Utifrån detta beräknas en skälig nedsättning av årsavgiften.
(7 kap. 3 § BrL).

Frånträda köpet

Som huvudregel i svensk avtalsrätt gäller att avtal alltid ska hållas. Köparen kan dock få rätt att frånträda köpet och säga upp bostadsrätten om förseningen med tillträdet är av väsentlig betydelse för köparen och detta inte beror på köparen själv. Vad som är av väsentlig betydelse framgår inte riktigt av praxis, utan detta avgörs genom en omständighetsbedömning i det enskilda fallet. I ert fall måste man alltså argumentera för att förseningen med tillträdet är av väsentlig betydelse för er i förhållande till den faktiska förskjutningen av tillträdet som blir. En uppsägning får som verkan att bostadsrätten återgår till föreningen och att köparen får skälig ersättning för detta. Detta motsvarar i princip marknadsmässig ersättning. Om bostadsrätten har förlorat i värde sedan upplåtelsen räcker därför inte uppsägningen i sig för att köparen ska gå skadefri.
(7 kap. 3 § och 29 § BrL).

Skadestånd

Det ni bör fundera på är på vilken part försumligheten ligger hos - är det på byggherren eller är det på bostadsrättsföreningen? Ni som köpare kan nämligen också ha rätt till skadestånd om förseningen beror på försumlighet hos föreningen.

Om ni behöver vidare hjälp med att se över det avtal som ni har ingått för att undersöka möjligheterna att frånträda köpet rekommenderar jag er att boka tid med en av Lawlines jurister. Tid- och prisinformation hittar ni här.

Hoppas att ni har fått svar på era frågor!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare