Har systern till en avliden make rätt att ärva ur den sist avlidne makens dödsbo?

Min farfar har nyligen gått bort, och nu försöker vi reda ut vad som gäller när det kommer till arvsfördelningen. Min farfar gifte om sig och han och hans fru hade inga gemensamma barn. Min pappa är farfars enda barn från det tidigare äktenskapet. Farfars nya fru gick bort för några år sedan. Hon hade inga barn sedan tidigare, men en syster. Hur fördelas ett arv i detta fall? Går hälften till min pappa och hälften till farfars svägerska? Min pappa och svägerskan (hela familjen) har försökt tolka vad som gäller, men ingen av oss blir något klokare. Hur ska man dela egentligen? Tacksam för lite rådgivning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör hur ett arv ska fördelas blir ärvdabalkens (ÄB) regler aktuella, men det låter som att ni redan varit inne och läst i lagen. Det är dock värt att veta att ett testamente går före ÄB:s regler (så vida testamentet inte strider mot vissa tvingande regler, som inte går att avtala bort genom ett testamente). Det är alltid svårt att säga hur något ligger till rent rättsligt när man inte har precis all information, men utifrån de omständigheter du berättat är min uppfattning att du har helt rätt i det du säger – din pappa ska ärva hälften och systern till den avlidne frun ska ärva hälften. Nedan förklarar jag lite om reglerna kring detta.

Er pappas arvsrätt i sin fars dödsbo och vad som kan påverka den

Som utgångspunkt ärver barn, i egenskap av närmsta arvingar, allt det som den döde föräldern lämnar efter sig, ÄB 2 kap. 1 §.

Utgångspunkten är alltså att er pappa ska ärva allt om han är enda barnet, men det som kan förändra läget är dels ett testamente och dels svägerskans efterarvsrätt som du nämnt.

I en situation där farfadern skulle ha testamenterat bort arvet till någon annan än sin son, er pappa, har vi ett exempel på en tvingande regel som träder in och som innebär att han ändå har en lagstadgad rätt till halva sin arvslott; som kallas laglotten. Detta genom ÄB 7 kap. 1 §. Det skulle medföra att även om farfadern skulle ha testamenterat bort allt till någon annan än sin son, är den önskan i testamentet utan verkan i den utsträckning att sonen ändå får sin laglott.

Svägerskans efterarvsrätt i er farfars dödsbo

Precis som du redan är inne på så har svägerskan till farfadern efterarvsrätt i hans dödsbo. Efterarvsrätt heter det eftersom hon skulle ha ärvt sin syster, om det inte vore för att din farfar på grund av att de två var gifta fick ärva med försteg, ÄB 3 kap. 1 § 1 st. Detta eftersom en make alltid får ärva sin avlidne make. Sedan får de som skulle ärvt maken efterärva den aktuella andelen ur den make som dör sist, dennes dödsbo.

Svägerskan har nu rätt till samma andel i er farfars dödsbo som hon skulle ha haft i sin systers, ÄB 3 kap. 2 §. Utifrån vad du berättat låter det som att hon var den enda arvingen till sin syster. Det innebär att er farfar, hennes make, ärvde hälften av vad hans fru lämnade efter sig genom bodelning dem emellan vid hennes död, och den andra hälften som alltså skulle ha gått till svägerskan gick till honom på grund av att de var gifta. Om det alltså inte fanns några andra arvingar till farfaderns fru, blir svägerskans efterarvsrättsandel i er farfars dödsbo hälften.

Ni hade ju redan tolkat detta ur lagen, men jag hoppas att jag ändå kunde hjälpa er att få lite bättre grepp om hur reglerna samspelar.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare