Har sambon rätt till bostadsrätten en andra gång?

Hej, min son ska separera från sin tjej, Dom bor i en bostadsrätt sedan hösten 2009 men han ska bo kvar i den. Det är en 2:a, inte speciellt rustad, han har tapetserat i kök, vardagsrum och sovrum satt upp en fondtapet. Han har löst ut henne 2010 när dom var i sär i ca 6-8 mån, sen så blev dom ett par igen, så hon flyttade in till honom igen. Men hon har aldrig betalat sin halva av lägenheten, men hon står med på kontraktet. För när han ville skriva om det så svarade/pratade hon inte med honom så därför är inte det ändrat. Lägenheten köptes för 20 000:- och nu så vill hon ha ut sin del IGEN för att bostadsrätterna har ju ökat så i pris. Nu till frågan måste han lösa ut henne en gång till? Hon är bara intresserad av pengarna, hon har inte gjort någonting i lägenheten under tiden dom har bott där utan det är min son som har rustat det lilla.

Hon vill inte bo där men det vill min son.

Hur ska han gå tillväga?

Tacksam för svar/ Annelie

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om samboförhållanden finner du i Sambolagen(förkortas SamboL). När en samborelation upphör ska samborna dela på den så kallade samboegendomen. Av 2 kap. 3 § SamboL framkommer att samboegendom utgörs av parets gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk. Detta betyder bland annat att sådan egendom som är förvärvat innan samborelationen inte kan utgöra samboegendom.

Då din son och hans sambo separerade första gången har de följt anvisningarna i lagen. Det vill säga de har delat på bostad och bohag genom att han ”köpt ut” henne. Samborelationen har sedan avslutats genom att hon flyttat ut.

Då samborelationen upphör andra gången måste man på nytt se över samboegendomen, det ses alltså som en ”ny” samborelation. Om bostaden är förvärvad för gemensamt bruk utgör den samboegendom. Det kan den inte anses vara då flickvännen flyttar in hos honom. Dvs. bostaden fanns innan denna samborelation påbörjades. Flickvännen har således ingen rätt till bostaden denna gång.

I fråga om att hon inte skrivit på kontraktet ännu ger henne inte rätt till mer pengar. De har avtalat om att han betalar henne, och i utbyte ska hon överlåta sin del av bostadsrätten. Enligt allmänna principer ska avtal hållas! Behöver ni ytterligare hjälp rekommenderar jag er att boka tid med någon av de jurister Lawline samarbetar med, det kan du göra här http://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Mathilda AnderssonRådgivare