FrågaAVTALSRÄTTFormkrav06/07/2017

Har säljaren rätt att hålla inne handpenningen?

har säljaren rätt att behålla handpenningen då vi ej har skrivit något köpehandling

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det beror på om det rör sig om köp av fastighet eller köp av lös egendom.

Vid fastighetsköp finns vissa formkrav för att köpet ska vara giltigt; köpehandlingen ska vara skriftlig, undertecknas av båda parter, innehålla information om köpeskillingen samt en överlåtelseförklaring. Är något av dessa formkrav inte uppfyllda är köpet inte heller giltigt. Säljaren saknar då rätt att hålla inne handpenningen.

Är det däremot fråga om köp av lös egendom finns det inga formkrav för avtalets ingående. En muntlig överenskommelse mellan dig och säljaren är gällande trots att ingen skriftlig köpehandling upprättats. Det beror alltså på vad du och säljaren kommit överens om tidigare.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare