FrågaKÖPRÄTTÖvrigt04/03/2017

Har säljare till en hund rätt att ångra sig?

Hej!

Jag är en säljare som har ingått ett muntligt avtal med en köpare för min hund. Köparen hade ej möjlighet att köpa hunden med en hel summa direkt så vi bestämde oss för en avbetalning. Jag nämnde även att ägarskapet ska föras över när den fullständiga betalningen är klar. Nu är 1 av 3 betalningar gjorda. Dock börjar jag tveka på att just denna köpare ska bli permanent ägare av hunden. Kan jag dra mig ur som säljare utan att de kan bli konsekvenser som kan leda till en tvist?

Mvh,

Anna-Lisa

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt gäller att ingångna avtal ska hållas. Det ni har kommit överens om är ett så kallat äganderättsförbehåll. Jag uppfattar det som att ni har kommit överens om att du ska behålla äganderätten till hunden till dess att full betalning har erlagts. Om ni inte har kommit överens om att du dessutom ska ha möjlighet att ångra dig kommer det tyvärr att bli svårt att frångå avtalet.

Det finns allmänna regler om avtals ogiltighet, t.ex. om den ena avtalsparten har lurat den andre. Av din fråga att döma verkar det dock inte som att så skulle vara fallet.

Du är varmt välkommen att skriva en kommentar nedan om du har någonting mer du vill tillägga.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare