FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/11/2016

Har polisen rätt att beslagta egendom som inte är min

Har polisen rätt att beslagta andras egendom i mitt hem i husransakan tillexempel min flickväns dator när jag är misstänkt för Skadegörelse

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

I 27 kap 1 § rättegångsbalken står det "Föremål som skäligen kan antas ha betydelse för utredning om brott [...] får tas i beslag."

Bestämmelsen gör ingen skillnad på vem som äger egendomen. Polisen har alltså i utredningssyfte rätt att beslagta din flickväns dator för att utreda en brottsmisstanke som är riktat mot dig.

Mikael JonassonRådgivare