Har min son rätt att ärva efter sin grekiska pappa?

Min sons far var från Grekland ock avled för några månader sedan har han arvsrätt?Det finns ett faderskapsintyg.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga att jag inte kan grekisk rätt då vi på Lawline koncentrerar oss på den svenska lagstiftningen. Den information som jag hittat på grekisk arvsrätt kommer från den här sidan.

Har din son rätt att ärva?

Detta beror på i vilket land som fadern var bosatt i. Om han levde i Grekland så är troligtvis grekisk lagstiftning tillämplig och om han bodde här i Sverige så är det svensk lag som reglerar arvsrätten.

Enligt svensk lagstiftning så är din son arvinge till sin far då han är hans bröstarvinge (2 kapitlet 1§ Ärvdabalk), detta är även fallet enligt grekisk lagstiftning. Det som kan ändra på din sons arvsrätt är ett eventuellt testamente som fadern har upprättat där han reglerar vilka som ska ärva.

I svensk rätt så har din son rätt till sin laglott, alltså hälften av vad han skulle ha ärvt om fadern inte hade upprättat ett testamente som fördelade kvarlåtenskapen på ett annat sätt (7 kapitlet 1§ Ärvdabalk). Jag har inte hittat någon motsvarande bestämmelse i grekisk rätt, men det kan mycket väl finnas.

Det kan finnas särskilda procedurregler som måste iakttas inom den grekiska rätten, men jag har tyvärr inte den expertisen att svara bättre på din fråga än det här. Jag hoppas att du ändå har fått ett hum om var du ska börja leta om mitt svar inte var tillräckligt.

MVH

Måns LundvallRådgivare