Har min make/maka rätt till lägenhetens halva värde fast att jag har köpt lägenheten helt själv under äktenskapet?

Om jag köpt en lägenhet helt själv, samtidigt som jag var gift. Om vi separerar och hon lämnar lägenheten utan att bli "utkickad" har hon då rätt till hälften utan lgh värde?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor som gäller äktenskap regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vid en separation blir det aktuellt med bodelning mellan dig och din maka, 9 kap. 1 § ÄktB. Detta innebär att all egendom som ni har tillsammans som räknas som giftorättsgods ska läggas samman och delas lika mellan er, 10 kap. 1 § ÄktB och 11 kap. 3 § ÄktB. All egendom som inte är enskilt egendom räknas som giftorättsgods, 7 kap. 1 § ÄktB. Det är alltså bara egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild eller som någon av er fått i gåva, genom testamente, i arv med särskild föreskrift om att det ska vara er enskilda egendom som hålls utanför bodelningen, 7 kap. 2 § ÄktB.

Om du har köpt lägenheten själv och ni inte har skrivit äktenskapsförord om att lägenheten ska vara din enskilda egendom kommer lägenheten att ingå i bodelningen, och din maka kommer då få rätt till halva lägenhetens värde om ni separerar. För att detta inte ska ske bör ni skriva ett äktenskapsförord, vilket vi på Lawline gärna hjälper er vidare med!

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Josefine BjörlingRådgivare