Har medlem i bostadsrättsförening rätt att kräva att få se handlingar upprättade av styrelsen?

Hej,

Jag är innehavare av en bostadsrätt och har av Styrelsen begärt att få insyn i en upphandling av hissbyte.

Styrelsen hänvisar till förtroendevald revisor och meddelar att dem INTE lämnar ut någon information till

medlemmarna i bostadrättföreningen.

Frågan har uppstått då hissarna bytts ut till BETYDLIGT MINDRE vilket medför att inte ens en vanlig säng

går in i den "stora" hissen, troligen ska nu taket i hissarna höjas med 20-30cm, men fortfarande är hissens bredd endast ca 70cm vilket gör det omöjligt att få in en normalstor soffa. Vi bor i ett 16 våningars höghus.

Pga problematiken är jag orolig att värdet av bostadsrätten sjunker till en följd av betydligt minskad efterfrågan. Det är ju omöjligt att köpa en lägenhet man vare sig kan flytta ut möbler från eller flytta in.

Tacksam för all hjälp i ärendet.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En handling är allt som innehåller någon form av information och handlingen är allmän om den förvaras hos en myndighet och är inkommen till eller upprättad hos myndigheten. Huvudregeln är att allmänna handlingar är offentliga. Däremot kan offentligheten begränsas genom sekretess och då begränsas rätten att få ta del av handlingen. Detta regleras i Tryckfrihetsförordningen (TF) kap. 2 samt Offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Handlingar hos styrelsen i en bostadsrättsförening är alltså normalt inte offentliga handlingar och det finns enligt lag inget krav på att handlingar ska distribueras till medlemmar. Detsamma gäller protokoll från styrelsemötena. Det kan dock finnas andra regler i din bostadsrättsförenings stadgar om offentliggörande och utdelande.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare