Har man rätt till skadestånd vid felaktigt utförd tjänst?

För mindre än två är sedan genomförde vi en badrumsrenovering. En bit in i projektet upptäckte vi att hantverkaren inte följt ritningen vilket gjorde att de blev tvungna att borra i golvet för att flytta ett avlopp. Vi detta tillfälle var värmeslingorna redan installerade och vi befarade att de kunde ta skada.

För 4 månader sedan gick golvvärmen sönder. Vi har haft oroligt svårt att få hjälp av hantverkaren, som inte svara på telefon och dröjt med svar på mail i flera veckor. De har varit på plats tre ggr och bytt olika reservdelar. Efter tredje besöket konstaterades att det är fel på själva slingorna. Nu har vi inte hört något ifrån dem alls.

Till slut tröttnade vi och tog själva kontakt med tillvkeraren av slingorna. De var förra veckan här och gjorde åtgärdade felet, och då konstaterade de att hanverkaren skadat golvslingor då de gjorde fel och fick borra om. Hantverkarn måste upptäckt detta för de har försökt laga golvslingan på icke fackmannamässigt vis. Eftersom hantverkarn inte går att få tag i kunde inte tillverkaren veta exakt vilken slinga som använts och fick istället sätta i en kallslinga. Så nu har vi bara golvvärme på ca 85% av ytan.

Vi har blivit vilseledda, troligen medvetet av hantverkarn, och har pga det varit utan golvvärme hela vintern, fogen har blivit missfärgat då golvfukt inte torkat samt vi har inte en 100% golvvärme längre vilket de tagit betlat för.

Vad har jag för rättigheter till att kräva skadestånd för detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du i egenskap av privatperson anlitade en näringsidkare för utförande av en tjänst i ditt hem. Det gör att reglerna i konsumenttjänstlagen (KtjL) blir aktuella.

Vad krävs för att du ska ha rätt till skadestånd?
Näringsidkaren har en skyldighet att ersätta skador som har uppkommit på grund av fel i tjänsten. Detta gäller så länge felet inte låg utanför näringsidkarens kontrollansvar. För att vara befriad från kontrollansvaret krävs det att näringsidkaren bevisar att felet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets uppkomst och vars följder han inte skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Det är sällan en näringsidkare undkommer kontrollansvaret. Man brukar tala om att det ska ha inträffat force majeure händelser, dvs. naturkatastrofer och liknande för att undgå ansvar, (31 § 3 st KtjL). Här måste du kunna bevisa att det finns ett orsakssamband mellan den felaktiga tjänsten och skadan.

Som nämnt har du rätt till skadestånd vid felaktigt utförd tjänst. Det innebär att du också måste vara säker på att tjänsten är att anse som felaktig enligt lag. Det finns mycket som talar för att så är fallet. Du nämner att tjänsten inte var fackmannamässigt utförd vilket är en grund för att göra felpåföljderna gällande, (4 och 9 § KtjL).

Av allt att döma i frågan blir min slutsats att du verkar ha goda möjligheter till att lyckas få skadestånd. Om du vill ha hjälp med hur du går vidare råder jag dig att boka en tid med våra jurister. Det kan du göra genom den här länken: http://lawline.se/boka.

Hoppas att det var svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig igen om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare