FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/02/2018

Har man rätt till skadestånd vid brott mot det enskilda anställningsavtalet?

Kan man få eventuellt skadestånd vid brott mot enskilda anställningsavtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av vad jag kan hitta så ger inte ett avtalsbrott mot det enskilda anställningsavtalet automatiskt rätt till skadestånd. Om det är ett brott mot kollektivavtal eller lagen om anställningsskydd så medför det skadestånd för arbetsgivaren (38 § lagen om anställningsskydd + 54 § medbestämmandelagen).

Det är svårt för mig att ge ett mer utförligt svar än så utan mer bakgrundsinformation men jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare