Har man rätt att gå med i en bostadsrättsförening trots betalningsanmärkningar?

Hej. Jag har fast anställning problemet är att jag har dragit på mig betalningsanmärkningar.

Jag skulle vilja bli medlem i bostadsförening och köpa lägenheten

som jag bor i för att förbättra mitt liv.

Har man rätt att göra det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga,

Eftersom din fråga gäller medlemskap i en bostadsrättsförening regleras den av Bostadsrättslagen.

För att få äga en bostadsrätt måste föreningen godta dig som medlem, 2 kap 1 § Bostadsrättslagen. Avgörande för om du kan bli medlem och bostadsrättsinnehavare hos föreningen blir om du uppfyller de medlemsvillkor som uppställs i föreningens stadgar och att du i övrig kan anses vara en godtagbar medlem, 2 kap 1 § Bostadsrättslagen. 2 kap 1 § Bostadsrättslagen fungerar som ett generellt stadgande om medlemskap och det är i 2 kap 2 § Bostadsrättslagen man kan se vilken typ av medlemsvillkor som inte får förekomma. Där sägs bland annat att villkor som säger att medlemmen måste ha en viss inkomst eller förmögenhet inte får förekomma. I lagkommentaren till bostadsrättslagen menar man dock att detta förbud inte skulle omfatta din situation med betalningsanmärkningar. Anledningen till detta är att betalningsanmärkningar kan tyda på att man kanske inte kommer klara sina åtaganden mot föreningen vilket är ett skäl för föreningen att vägra medlemskap.

Min tolkning blir att det kan finnas stadgevillkor som säger att man kan vägra personer som har betalningsanmärkningar eller andra sådana anmärkningar om det finns risk att medlemmen inte kan klara av sina åtaganden mot föreningen. Detta innebär att det finns risk för att du inte kan bli medlem i föreningen trots att du har en fast anställning och i övrigt skulle vara en bra medlem. Men som sagt måste detta stå i stadgarna annars kan jag inte se att du skulle bli nekad medlemskap utifrån den informationen du skrivit. Därför rekommenderar jag dig att ta kontakt med föreningen där du vill köpa bostadsrätt och be att få se deras stadgar för att ta reda på om de har några medlemsvillkor som kan förhindra ditt köp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Simon RydbergRådgivare