Har man rätt att få skriftligt anställningsavtal?

hej jag har blivit anställd i butik men har inte fått något papper på det. har jag inte rätt att skriva papper på tjänsten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring detta hittar du i lagen om anställningsskydd (LAS).

Ett anställningsavtal är ett konsensualavtal och är alltså giltigt oavsett form, även ett muntligt avtal är därmed bindande. Det är därmed okej att inte få skriftliga anställningsavtal eller annan skriftlig information vid själva anställningstillfället. Du ska dock inom en månads tid få skriftlig information från arbetsgivaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet enligt 6 c § 1 st. LAS, i denna paragraf finns det angett vissa punkter som alltid ska finnas med i denna information så som t.ex. arbetsgivarens och arbetstagarens namn. Om anställningen är kortare än tre veckor är arbetsgivaren inte skyldig att lämna denna information.

Dessa regler i LAS är semidispositiva, vilket innebär att det kan finnas ett kollektivavtal som säger annat och att det då går före lagen. Det finns dock en spärr då det även finns ett EU-rättsligt direktiv som reglerar detta (rådets direktiv 91/533/EEG). Arbetsrättsliga direktiv är i princip alltid minimikrav, vilket innebär att man får avtala om bättre villkor men inte om sämre villkor. I detta fall anges det här i 2 § 4 st LAS, där det står att man får avvika från bestämmelserna i 6 c § förutsatt att avtalet inte innebär mindre förmånliga regler än vad som följer av detta direktiv. I direktivet står det att informationen får lämnas skriftligen senast två månader efter anställningens början, detta är alltså en yttersta regel som du kan gå efter innan du vet vad ditt kollektivavtal säger.

Om din arbetsgivare underlåter att lämna föreskriven information kan du som arbetstagare begära skadestånd av arbetsgivaren enligt 38 § LAS, för eventuell uppkommen skada samt för den kränkning som lagbrottet innebär. Detta kan tillämpas t.ex. om din arbetsgivare skulle säga upp dig idag och inte låta dig jobba under uppsägningstiden med grunden att ni inte skrivit på några papper. Det ekonomiska skadeståndet ska som huvudregel motsvara din verkliga förlust, därmed skulle du sannolikt i detta exempel kunna få skadestånd i form av uppsägningslön. Avräkning kan dock ske för ersättning som en arbetstagare fått från annat håll, om du t.ex. skulle få ett nytt jobb under den här tiden och får inkomst därifrån kan detta dras av från skadeståndet.

Om din arbetsgivare inte vill ge dig den skriftliga informationen som avses i 6 c § LAS råder jag dig att ta kontakt med facket.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att åter vända dig till Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Elin NordemanRådgivare