Har jag rätt till arv från min moster och blir det i så fall efter mannens död?

Min gifta moster utan barn har avlidit. Min mor alltså min mosters syster är död. Har jag rätt till arv från henne? Min mosters man lever och sitter i orubbat hus. De har haft delad ekonomi. Om vi skulle få ärva, blir det efter hans död?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Du har rätt till hela arvet från din moster
Eftersom din moster har avlidit ska hennes kvarlåtenskap fördelas enligt arvsordningen till hennes arvingar. Då hon inte har några barn, så ska arvet tilldelas hennes föräldrar eller annars hennes syskon. Eftersom även de är avlidna, så träder du in i din mors ställe. (ÄB 2 kap. 2 §) Förutsatt att du inte har några syskon, eller att din moster hade ytterligare syskon än din mor, så har du alltså rätt till hela kvarlåtenskapen efter henne.

Du får inte ut arvet förrän även din mosters man avlidit
Eftersom din moster är gift har hennes man rätt till makesarv. (ÄB 3 kap. 1 §) Detta innebär att han får ett slags försteg i ditt arv efter din moster och får hela hennes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, vilket betyder att han får använda egendomen som han vill men inte testamentera bort den. Du får en efterarvsrätt till den andel kvarlåtenskapen utgör av mannens totala egendom, antagligen 50 %. När även mannen har avlidit ska du få ut denna andel, arvet efter din moster. (ÄB 3 kap. 2 §)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare