FrågaEKONOMIÖvrigt06/10/2017

Har jag rätt att få pengar av min mors man om hans barn får det?

Hej!

Min mor är gift med en man som då inte är min far, dom har varit gifta i 30år och han har en son sedan ett tidigare förhållande och en dotter tillsammans med min mor dvs min halvsyster.

Det har nu kommit till min kännedom att hans son och min halvsyster får 5000kr/månad av honom då han vill ge dom sitt arv innan han dör.

Nu till min fråga, har jag inte rätt att få det också då min mor och han är gifta? Låter som jag är avundsjuk men vill gärna veta.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din mors man har rätt ett ge förskott på arv till sina barn (bröstarvingar), 6 kap. 1 § Ärvdabalken. Att din mor är gift med en man som inte är din far innebär inte att du blir en arvinge till mannen. Det är mannens barn, föräldrar, syskon m.m. som utgör arvingar. Du har därför ingen rätt att få pengar av honom för att hans barn får det.

Hoppas att du fick svar på din fråga.
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare