FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/11/2017

Har jag någon rätt att kräva mamman att ha sin dotter med planering?

Hej. Har ensam vårdnad om min dotter, Mamman är inte intresserad av att ha henne mer än en ett par dagar då o Då, nu är det så att vår dotter vill vara mer hos sin mamma än så, vad kan jag göra som pappa för att uppfylla min dotters önskemål då mamman ej går att resonera med då hin gör det som passar henne för stunden och alla människor som inte gör som hon säger är idioter.

Jag har nu sedan 3 år tillbaka en ny relation och hon har egna barn, vi skulle vilja ha rutiner då barnen är hos oss och tvärtom men då min dotters mamma inte är samarbetsvillig så får vi aldrig möjlighet att planera för tex egen tid min sambo och jag , orken börjar ta slut då vi aldrig vet när mun dotter ska vara hos mamma, det kan ske samma dag och på bara en timma sen kan det gå 2 veckor till nästa gång.

Har jag någon rätt att kräva mamman att ha sin dotter med planering?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I 6 kapitlet 15 § Föräldrabalken (FB) framgår det att barnet ska ha rätt till umgänge med den föräldern som barnet inte bor med. Barnets bästa ska alltid tas i beaktning när det gäller sådana frågor.

Du och mamman kan avtala om barnets umgänge (umgängesschema) med hjälp av socialtjänsten, 6 kap. 17a § FB. Om mamman fortfarande inte följer schemat trots att det är fastställt via avtal med hjälp av socialtjänsten, kan du ansöka om att rätten verkställer beslutet.

Min rekommendation är att du försöker komma överens med mamman om hur umgänget ska delas upp, och förklara även att dottern gärna vill umgås mer med sin mamma. Annars kontaktar du socialtjänsten i er kommun och ber om deras hjälp för att fastställa avtal om barnets umgänge med mamman.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare