Har inte vi halvsyskon någon som helst arvsrätt när testamente föreligger?

Vår halvsyster dog i april 2017 nära 103 år. Vi är två halvsyskon kvar av 10 syskon.

Hon som dog hade inga egna barn med sin man, som dog redan 1994. De var gifta.

Hans barn är avlidna men barnbarnen lever.

De båda makarna skrev ett testamente 1987 med innebörd att kvarlåtenskapen efter bådas frånfälle ska fördelas på hans arvingar, dvs hans barnbarn.

Min fråga blir då: har inte vi halvsyskon någon som helst arvsrätt när testamente föreligger? Vi är de enda nu levande syskonen till den avlidna. Dessutom finns många syskonbarn till den avlidna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom testamentet finns, så har ni halvsyskon ingen arvsrätt
Som halvsyskon kan ni göras helt arvslösa från er halvsyster och har i detta fall inte någon som helst arvsrätt. Det är endast bröstarvingar, det vill säga barn, barnbarn o.s.v., som inte kan göras helt arvslösa genom testamente då de alltid har rätt till sin laglott (halva arvslotten). (ÄB 7 kap. 1 §) Resterande arvingar, inklusive helsyskon, halvsyskon, syskonbarn m.fl., har alltså ingen arvsrätt om den avlidne testamenterat bort allt denne äger.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare