Har hyresvärden rätt att avtala om lokalhyresgästens uppsägningstid?

Hej, Jag har funderingar gällande hyreskontrakt av lokal. Har hyresvärden rätt att säga upp avtalet med en dags varsel ifall detta står i avtalet? Jag har fått ett förslag där det står att min hyresvärd kan säga upp avtalet omgående vid eventuell konflikt. Dock så har jag 3 månaders uppsägningstid och 9 månaders avtalstid mot Hyresvärden. Detta känns inte alls säkert för min del. Kan hyresvärden verkligen ha en sådan punkt i kontraktet? Hyran gäller två företag emellan. Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Hyresförhållandet regleras i hyreslagen, https://lagen.nu/1970:994#K12.

Hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån och förbehåll som strider mot en bestämmelse i lagen är utan verkan mot hyresgästen eller den som har rätt att träda i hans eller hennes ställe, om inte annat anges.

Skall ett lokalhyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla och är inte längre uppsägningstid avtalad, skall uppsägningen ske senast tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader men längst nio månader och nio månader i förväg om hyrestiden är längre än nio månader (4 §).

Detta betyder att om ni avtalar om en avtalstid på nio månader så har även du rätt till tre månaders uppsägningstid gentemot din hyresvärd.

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare