Har hyresgästen rätt att få tillbaka depositionen under hyrestiden?

Vår lilla bostadsrättsförening har ett par affärer som hyr i bottenplan. Nu vill en av affärerna få tillbaka sin deposition med hänvisning till att han har hyrt i mer än tre år. Affärsägaren/hyresgästen menar att enligt lag får man inte kräva deposition under längre tid än tre år. Jag trodde man fick behålla depositionsbeloppet under hela hyrestiden för att ev kunna reglera kostnader som uppstår vid kontraktets slut oavsett längd på hyrestid.

Vad gäller? Finns det en tidsbegränsning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Slutsats

Jag håller med dig, min uppfattning av rättsläget är att depositionsbeloppet ska kvarhållas tills dess att hyresförhållandet har upphört och ni inte har några eventuella krav på hyresgästen.

Vad säger lagen?

Det är svårt att besvara er hyresgäst argument ”enligt lag” utan att vi vet vilket lagrum som hen vill använda. Min uppfattning är att detta inte regleras i lag utan att rättsförhållandet baseras på själva hyresavtalet och sedvänjan i hyresbranschen.

Ingenting av det jag hittat stödjer er hyresgäst syn på ”lagen”. Tvärtom så verkar samtliga källor vara mer på vår linje, att deposition är något som betalas tillbaka efter att hyresförhållandet har upphört. De rättsfall jag har hittat angående tvister om hyresdepostioner berör endast hur och när en hyresvärd har rätt att inte betala tillbaka depositionen.

De källor jag har letat i tycks behandla din fråga som en självklarhet och nämner inga tidsgränser över huvudtaget .

Nämner hyresavtalet något om en tidsgräns?

Eftersom det inte verkar finnas några tidsgränser angivna i JB 12 kap (hyreslagen) och inte heller i branschens sedvänja så är det avtalet med hyresgästen som vi får gå efter. Om det står något om att hyresgästen har rätt att få tillbaka depositonen efter tre år så har hen det. Men observera att denna rätt i så fall kommer från avtalet i sig och inte från ”lagen”.

Sammanfattning

Tyvärr så kan jag inte ge er ett mer specifikt svar än att jag inte hittar något stöd för er hyresgästs uppfattning.

Mitt råd

Som jag ser det så är det upp till hyresgästen att bättre argumentera och visa lagstöd för hens ståndpunkt, jag tror inte att ni har någon som helst skyldighet för er att tillmötesgå hens krav. Men det kan ändras beroende på hur avtalet är utformat.

Jag hopas att du känner att du fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

MVH

Måns LundvallRådgivare