Har halvsyskon rätt att ärva?

Min halvbror som bor i Finland vill ha alla kontoutdrag av mamma efter det att pappa dog för 5 år sedan.

Han är min mors barn , men aldrig bott hos oss, hos sina morföräldrar som inte adopterade han.

Är det bäst för mig att anlita en boutredningsman?

Mamma och pappa var svenska medborgare dog i Sverige , ska de inte gälla svensk lag.

Mamma gick bort före jul förra året.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om dina föräldrar bodde en längre period i Sverige som jag tolkar från din fråga och de också bodde i Sverige när de gick bort ska svensk arvsrätt användas om det inte står annat i något testamente. Då du inte har skrivit något i frågan om ett testamente utgår jag i svaret nedanför att det inte finns ett sådant.

Vem som ärver efter din pappa:

Om dina föräldrar var gifta när din pappa gick bort och du var din pappas enda barn ska din mamma ha ärvt din pappas egendomar (3 kap. 1 § ärvdabalken). Du har då rätt att ärva din pappas egendomar när din mamma avlider (3 kap. 2 § ärvdabalken). Din mamma har dock haft rätt att använda dessa tillgångar som hon har velat om det inte stått något annat i något testamente och när man gör fördelningen kollar man därför hur stor del av din mammas egendom som utgjorde din pappas arv när hon ärvde honom och så gör man ett antagande att det ska röra sig om ungefär samma andel i din mammas egendom idag. Dock kan detta ändras om det finns egendomar i din mammas arv som har testamenterats bort.

Din halvbror, som inte är din pappas barn, har dock ingen rätt att få ut någon andel efter din pappa när din mor har avlidit.

Vem som ärver efter din mamma:

Din halvbror kan som sagt inte ärva din pappas egendomar men kommer ärva efter din mamma. När ni har räknat bort vilken egendom som du ska ärva efter din pappa har ni kvar den egendom som ska fördelas efter din mamma. Är ni två din mammas enda barn är det ni som kommer ärva efter henne och då kommer hennes egendom fördelas lika mellan er (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Vad du kan göra:

Om jag tolkar din fråga rätt så vill din halvbror ha alla kontoutdrag som baseras på din pappas bortgång. Din bror ingen rätt att få kontoutdrag från din pappa men är det så att han vill ha kontoutdrag från din mamma kan det vara för att se hur stort arvet var från din pappa som din mamma mottog. Däremot ska detta vara antecknat i bouppteckningen som du kan visa om det är så att han vill veta hur mycket egendom du ska ha från din pappa. Är det så att ni inte är överens om hur egendomen ska fördelas och svårt att genomföra en bodelning efter din mamma tycker jag att det absolut kan vara bra att ta hjälp av en boutredningsman för att få det rätt.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare