Har friskolor att beakta objektivitetsprincipen?

Om man vill anmäla en friskola för brott mot objektivitetsprincipen hur gör man då? De faller ju utanför JO:s tillsyn och vad jag kan hitta finns det inga straffbestämmelser om det i brottsbalken så det går inte att gå till domstol heller, eller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Det som särskiljer friskolor från kommunala skolor är framför allt att friskolor kan ägas och drivas av exempelvis föreningar, aktiebolag etc. Detta är inte möjligt avseende kommunala skolor! Vidare gäller att friskolor inte utövar myndighet och således har dessa inte en skyldighet att beakta objektivitetsprincipen, vilket ju kommunala skolor har.

Både friskolor och kommunala skolor kontrolleras dock av den statliga Skolinspektionen. Upptäcker Skolinspektionen missförhållanden så kan tillståndet för skolan dras in.

Nu vet jag inte exakt vad som har hänt i ditt fall och hur Du menar att skolan har brustit. Att friskolan ej beaktat objektivitetsprincipen kan inte utgöra ett brott då friskolor inte är skyldiga att ta den principen i beaktande.

Om Du vill tillägga något alternativt ställa någon följdfråga är Du välkommen att kontakta mig. Jag nås bäst via email: Sabic92@me.com.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare