Har fadern rätt att sälja egendom som ska ingå i arvet efter honom?

Hej.Min man avled i en arbetsplatsolycka,och nu säger hans far att han skall sälja skogen till någon helt utomstående,och han hävdar att det är för att ingen kan lösa ut den av mig elr min makes bror.Men om han dör så skulle arvet fördelas upp??Min man har med mig 4 barn och 3 sedan tidigare,får han göra såhär??Det låter jättekonstigt och nästan kriminellt i våra öron...mvh Lena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga så äger din avlidna mans pappa skogen. Detta innebär att han har rätt att sälja den om han vill det.

Om han går bort så kommer arvet efter honom delas upp på hans bröstarvingar, om din avlidna man fortfarande hade varit i livet så hade han och hans bror delat arvet lika mellan sig. Nu tar din mans barn hans plats och delar lika på de 50% som din man hade ärvt. Barnen får alltså 1/7 var av hälften av deras farfars kvarlåtenksap (Ärvdabalken 2:1).

Bara för att skogen säljs så försvinner inte värdet av arvet, försäljningssumman stannar kvar i faderns egendomsmassa och tillfaller arvstagarna vid hans eventuella bortgång.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

MVH

Måns LundvallRådgivare