FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/03/2018

Har en operatör rätt att höja abonnemangsavgiften?

kan telenor bara höja abonnemangsavgiften, därför att abonnemanget inte idag kan ingås, har haft detta i flera år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida en operatör ensidigt kan höja avgiften för ett löpande abonnemangsavtal är beroende på vad som står i själva abonnemangsavtalet. Många gånger innehåller dessa avtal en klausul som ger operatören rätt att höja avgiften under vissa omständigheter. Jag råder dig därför att titta igenom avtalet du har med operatören för att se vad som gäller i just ditt fall.

Däremot så enligt lag om elektronisk kommunikation 5 kap. 16 § föreligger en skyldighet för operatören att vid ändring av villkoren underrätta abonnenten om ändringen minst en månad innan ändringen träder i kraft. Operatören ska också upplysa abonnenten om dennes rätt att frånträda avtalet om denne inte godtar ändringen, detta utan någon extra kostnad.

Beroende på vad som står i ditt avtal så kan de antagligen ändra avgiften, däremot ska du ha underrättats om din rätt att frånträda avtalet om du inte går med på ändringen.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare