Har en livförsäkring någon påverkan på efterarvsberäkningen?

Hej!

Min fråga gäller efterarvsberäkning vid enskild egendom och där det finns livförsäkring med förmånstagarförordnande. Anta följande scenario:

Makarna X och Y äger endast 2 fastigheter. Den ena fastigheten F1 är Y:s enskilda egendom. Den andra fastigheten F2 är giftorättsgods. Makarna har ett gemensamt barn A och make X har dessutom ett barn B från ett tidigare förhållande (särkullbarn).

Maka Y avlider först, dvs X ärver hela kvarlåtenskapen och deras gemensamma barn A får vänta med arvet tills även X avlider. Och då ärver även B också från X.

Vid tidpunkten då Y avlider har fastigheterna dessa värden:

F1: 500 000 kr

F2: 100 000 kr

Det betyder att X ärver 550 000 kr med fri förfoganderätt och 50 000 med full äganderätt. Det betyder också att kvotdelarna blir dessa för de båda arvingarna:

A: 92%

B: 8%

Ponera nu att det även fanns en livförsäkring på maka Y på 1 000 000 kr som utfaller till X. Helt klart är att den inte blir en del utav dödsboet men ska den tas med i efterarvsberäkningen då X avlider? Om den tas med som giftorättsgods så påverkas ju andelarna ganska markant i detta fall:

A: 66%

B: 34%

Så min fråga är kort:

Har en livförsäkring någon påverkan på efterarvsberäkningen i ovanstående scenario? (och i så fall hur?)

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det du funderar på regleras i försäkringsavtalslagen (FAL). En livförsäkring med förmånstagarförordnande ska som huvudregel inte ingå i den avlidnes kvarlåtenskap. Är det den efterlevande maken som är förmånstagare innebär det att försäkringsbeloppet tillfaller denne och att bodelning och arvskifte ska göras utan inverkan av försäkringsbeloppet. Försäkringsbeloppet tillfaller alltså henne direkt med full äganderätt (14 kap. 7 § 1 st. FAL). Detta betyder att det inte finns någon rätt till efterarv på utbetalat försäkringsbelopp.

Det finns dock ett undantag i 17 kap. 7 § 2 st., där det sägs att om man har gjort ett förmånsförordnande, och en fördelning i enlighet med förordnandet skulle leda till ett resultat som är oskäligt för bland annat en bröstarvingarna, så kan förordnandet jämkas så att försäkringen inte enbart tillfaller den som står som förmånstagare. Om detta sker så ska det beloppet som anses skäligt tillfalla förmånstagaren direkt, och resten ingå precis som vanligt i kvarlåtenskapen - vilket betyder att det blir en efterarvsrätt för gemensamma barn (3 kap. 1 och 2 §§ ÄB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare