Har en köpare rätt till en vara köpt på avbetalning från en säljare som går i konkiurs?

Hej!

A köper en vara på avbetalning från B, med återtagandeförbehåll för B. varan överlämnas till B som då också betalar en första summa. Efter någon månad försätts B (säljaren) i konkurs. Vad gäller då? Har A rätt till varan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är ja, köparen har rätt att behålla varan. Detta följer av den så kallade traditionsprincipen, som innebär att när en lös sak(t ex en vara) överlämnats till köparen, så har köparen skydd mot säljarens borgenärer i en eventuell konkurs. Traditionsprincipen har utvecklats i rättspraxis i högsta domstolen under en lång tid. (NJA 1975 s. 638, m fl och SvJT 2013 s. 1074)

Detta innebär alltså att köparen i ditt exempel får lov att behålla varan, även om säljaren gått i konkurs.

Observera; Detta innebär dock INTE att köparen slipper betala av på varan tills den är slutbetald.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått ett svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare