FrågaAVTALSRÄTTGåva27/03/2017

Har en gåvogivare rätt att kräva tillbaka gåva?

Hej, på grund av diverse anledningar har jag flyttat hemifrån, jag är 18 år och har tagit med mig mina ägodelar från mitt gamla rum. Däribland föremål jag har fått i julklappar och födelsedagspresenter etc. Nu hotar däremot min pappa mig med att han ska komma och ta vissa föremål som jag då fått som gåvor av honom, för flera månader och år sedan. Är detta lagligt eller skulle han begå något slags brott genom att ta sig in i mitt nya hem och beslag ta mina saker (som han alltså köpt för länge sedan men sedan givit mig som gåva)?

Mvh Samuel

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller gåvor finns en lag som kallas för något så fint som Gåvolagen. Den hittar du här. I 1§ denna lag framkommer att en gåva blir bindande när den har fullbordats. En gåva har fullbordats när den har kommit i gåvotagarens besittning. Ett fullbordat gåvolöfte har inga rättsverkningar mot givarens borgenärer och är bindande mellan parterna. Så länge du har gåvorna i din besittning är dem dina och därav din egna egendom. Att din pappa tänker komma och beslagta kan därför innebära stöld i Brottsbalkens mening.

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare