FrågaFAMILJERÄTTGod man10/05/2017

Har en förvaltare rätt att bestämma att en huvudman ska flytta?

Hej har en förvaltare rätt att flytta sin huvudman, från sin servicebostad till en gruppbostad, utan sitt samtycke? Huvudmannen är 30 år gammal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ett kort svar på din fråga är att en förvaltaren inte har någon rätt att flytta sin huvudman om huvudmannen inte vill flytta.

När det gäller strikt personliga frågor för huvudmannen så som boende och vårdfrågor finns ingen lagregel om att samtycke kan ges av förvaltaren. Denna fråga har däremot prövats av domstol. Domstolen sa då att när det gäller till exempel boende så kan inte en förvaltare samtycka åt sin huvudman. En förvaltare kan alltså inte besluta om att huvudmannen ska flytta om huvudmannen inte vill det. Huvudmannen har alltså själv rätt att bestämma när det gäller boendefrågor.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Mvh
Lisa AnderssonRådgivare