Har efterlevande make arvsrätt?

Min make och jag har varit gifta i 30 år,han har just avlidit och har två särkullsbarn,ärver inte jag hälften av min make och särkullsbarnen hälfter,jag äger halva hemmet samt hälften av 100000 tusen,vad ärver jag och vad ärver särkullsbarnen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En vanlig missuppfattning när äktenskapet upplöses – det vill säga att en av makarna avlider – är att man skulle ärva hälften av den avlidnes kvarlåtenskap. Detta är felaktigt. När den ena maken har avlidit ska bodelning göras enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken. I denna bodelning ska man räkna in allt giftorättsgods som finns i äktenskapet enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken och sedan är huvudregeln att detta sedan hälftendelas. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods enligt 7 kap. 1 § äktenskapsbalken.

Detta innebär att du har rätt till hälften av ert sammanlagda giftorättsgods från bodelningen. Således ärver du inget av din avlidne make utan all hans kvarlåtenskap efter bodelningen kommer att tillfalla hans särkullsbarn om de inte väljer att avstå det till din förmån enligt 3 kap. 9 § ärvdabalken.

Således ärver du inget av din make utan den enda gången du ärver något av din avlidne make är om ni hade haft gemensamma barn. Då träder 3 kap 1 § ärvdabalken in som föreskriver att du skulle ärva efter din make med fri förfoganderätt över det som era barn annars skulle ha ärvt av sin far. I annat fall skulle du även ha arvsrätt om ni hade ett inbördes testamente som föreskrev att du skulle ärva hälften av hans kvarlåtenskap.

Vad innebär detta?

Du har således ingen arvsrätt efter din make eftersom du kommer få ut din del av er gemensamma egendom redan efter bodelningen. Således är du berättigad till 50 % av ert hus och även 50 % av de likvida tillgångarna du beskriver. Du har även rätt till hälften av ert övriga giftorättsgods. När bodelningen är klar kommer hans del således att tillfalla särkullsbarnen.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare