Har den efterlevande maken rätt till arv från den avlidnes föräldrar?

Hej! Min farmor har avlidit hennes enda barn var min far som är avliden han var bosatt i England hela sitt vuxna liv var gift vid sin bortgång med min mor men dom har inte bott tillsammans på 15 år. Vi är två vuxna syskon plus att min pappa hade ett barn sedan tidigare. Nu undrar jag om vi tre barn ärver en tredjedel var efter farmor eller om min mamma har rätt till en del av arvet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har förstått det har din far avlidit före din farmor och kommer därför utgå från det i mitt svar. Det enda sättet som man kan reglera sin kvarlåtenskap är genom testamente. Det framgår inte heller att ett testamente är aktuellt i detta fall så jag svarar utifrån den legala arvsordningen som gäller när ett testamente inte finns. Svaret återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Makes arvsrätt
En efterlevande make har endast rätt till arv som härstammar från den avlidne maken. Det innebär att man inte träder in som arvinge i dennes ställe och tar över dennes arvsrätt. Din mor har rätt till arv från far när din han dog men är inte en arvinge till din farmor.

Barnens arvsrätt vid avliden förälder
Man har endast rätt till arv om man var vid liv vid arvlåtarens dödsfall (1 kap. 1 § ÄB). Om en arvinge är avliden vid dödsfallet så övergår arvsrätten till arvingens avkomlingar, barnen till er far blir istället arvingar till farmor. Varje arvinge har lika rätt till arvet vilket innebär att ni har rätt till en tredjedel var (2 kap. 1 § 2 st. ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga, återkom gärna om du har fler funderingar!
Vänligen

Ikram AsryRådgivare