Har den avlidnes brors adopterade barn rätt till laglott?

Hej, Min Farbror har dött och testamenterat bort allt till sin systers 2 barn + dottern till hans fru som han gifte sig med på äldre dagar. Hon, makan, är också bortgången.

Min far & faster, mor till mina kusiner är också bortgånga. Har jag som adopterad någon del i dödsboet? Detsamma gäller mina brorsbarn (2st), då de deras far också är bortgången. Även han var adopterad, vi var helsyskon. Borde inte jag, mina brorsbarn & 2 kusiner få dela på 50%, även vad hans testamente säger. Där jag och mina brorsbarn inte finns omnämnda. Tacksam för svar !

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om du, dina brorsbarn och 2 kusiner gemensamt kan dela på 50% av din farbrors arv oavsett vad testamentet säger.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Nej, du, dina brorsbarn och 2 kusiner kan inte få dela på 50% av arvet i strid med testamentet. Ni är inte er farbrors barn, barnbarn, eller barnbarns barn (etc).

Vilken betydelse har det att du är adopterad?

Som jag förstår dig är du adopterad till din far, rättsligt sett.

Då behandlas du som din fars barn (4 kap. 8 § föräldrabalken).

Det betyder att du skulle kunna ärva din farbror, om hans och din fars föräldrar har avlidit. Även din far måste ha avlidit (2 kap. 2 § ärvdabalken (ÄB)).

Vad är laglotten?

Det som hindrar personer från att testamentera bort all egendom är den s.k. laglotten. Den tillkommer alla bröstarvingar. Och, den kan de få ut, även om all kvarlåtenskap testamenteras till någon annan (7 kap. 3 § ÄB).

Bröstarvingarna är arvlåtarens barn. Om barnen har avlidit är det dock istället arvlåtarens barnbarn. Om barnbarnen har avlidit är det istället arvlåtarens barnbarns barn, etc. (2 kap. 1 § ÄB).

Laglotten är hälften av ett barns arvslott (7 kap. 1 § ÄB). Arvslotten bestäms enligt reglerna i 2 kap. ÄB.

Ditt fall

Som jag förstår dig hade din farbror varken söner eller döttrar. Då finns det ingen som kan ha rätt till laglotten.

Alltså kan inte du, dina brorsbarn och 2 kusiner få dela på 50% av kvarlåtenskapen i strid med testamentet.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med testamenten är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare