FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 12/02/2018

Har blivit mobbad på jobbet av chef och arbetskamrater, vilket har lett till att jag nu är sjukskriven. Vad ska jag göra?

Har hamnat i en konflikt med min chef. Har jobbat där i 18 år utan några problem. Chefen är ny och har hotat och kränkt mig. Då jag anmälde henne för kränkande särbehandling såg hon till att få viss personal mot mig. Dom här personerna har jag jobbat med i alla år och helt plötsligt har chefen fått dom mot mig. Jag har nu blivit anklagad för grova saker av dom. Detta har resulterat i en sjukskrivning för mig och mitt liv har blivit totalt förstört. Kan man anklaga någon utan att stå till svars?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För det första vill jag beklaga det du har råkat ut för. Att chefen har hotat och kränkt dig och att vissa arbetskamrater har mobbat dig är naturligtvis inte acceptabelt.

Arbetsmiljölagen (AML) föreskriver att det ska vara en bra arbetsmiljö (här). Det framgår att arbetsgivaren är skyldig att vidta åtgärder samt förebygga att den anställde inte utsätts för mobbing eller trakasserier (här, här och här). Med andra ord är mobbning ett arbetsmiljöproblem, och arbetsgivaren är skyldig att agera.

Till att börja med skulle jag rekommendera att du sparar bevis. Du kan skriva ned dina upplevelser av vad som har hänt och vilken tidpunkt olika incidenter har inträffat. Om chefen eller någon arbetskamrat har t.ex. skickat mail eller sms med kränkande innehåll, spara dessa meddelanden. Om de har skrivit nedsättande kommentarer exempelvis på Facebook rekommenderar jag att du tar skärmdumpar.

En möjlighet (om du bedömer att det är en bra idé) är att kontakta en högre chef - som jag skrev ovan är arbetsgivaren skyldig att agera om det förekommer mobbning på arbetsplatsen. Om du är medlem i någon fackförening skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med det fackliga ombudet på arbetsplatsen. Om det inte finns någon fackklubb på arbetsplatsen kan du kontakta facket centralt. Dessutom kan du kontakta skyddsombud på arbetsplatsen; skyddsombudet ska synliggöra bland annat ohälsa på arbetsplatsen, och kan begära att arbetsgivaren vidtar åtgärder (här). Det kan även vara bra att ta kontakt med en jurist. Du kan boka tid med en jurist på Lawline (här).

Om du har fler frågor kan du ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare