Har avtal skett?

Hej

Jag såg en annons på en annons sajt på nätet och kontaktade säljare som sålde sin studiopryl.

Han begärde 25.000 Kr för den. Vi tog kontakt via e-mail först och sedan ringde varann för att prata om skicket på varan, priset och frakten. Vi kom överens muntligt att om att jag kommer att köpa varan för 23.500 Kr plus eventuell frakt. Vi bekräftade det via SMS också vilket jag har bevis på. Han skulle återkomma om detaljer redan senare dag.. Vi bestämde oss att använda blocketpaket. Först efter några dagar hörde han av sig med ett SMS där han bestämde sig att inte längre sälja varan till det priset och nekade att sälja den till mig.

Jag krävde att han fullföljer det vi var överens både muntligt och via SMS vilket han tydligt bekräftade.

Har vi ingått ett avtal? Har jag rätt att kräva att han fullföljer avtalet? Hur går jag vidare isf?

MVH

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ett avtal ska ha uppkommit krävs det ett anbud och en accept. Det vill säga den ena parten kommer med ett anbud om att sälja eller köpa en vara, som den andra sedan accepterar. Ett avtal har slutits.

När man lägger upp en annons på blocket så anses inte annonsen i sig vara ett anbud eftersom ett anbud måste vara riktat mot en särskild individ. Ett utbud däremot (dvs annonsen) snarare bjuder in till att någon ska komma med ett anbud till personen som la ut annonsen. Men eftersom du skriver att ni har talats vid ett flertal gånger och att ni tillslut kommer fram till ett pris du ska betala för varan så bör ett avtal ha kommit till stånd. Detta är oavsett om det har slutits muntligt eller skriftligt. Att du har bekräftelsen av detta på sms är dock bra som bevisning, eftersom det ofta kan vara svårt att bevisa att ett muntligt avtal har slutits.

Jag utgår i detta fallet från att ni båda är privatpersoner, vilket gör att köplagen blir tillämplig. Du har tillföljd av avtalslutet rätt att kräva att säljaren fullföljer avtalet enligt 23§ köplagen. Det finns inget utifrån informationen i din fråga som tyder på att han har rätt att frångå avtalet. Pacta sunt servanda, det vill säga, avtal ska hållas.

Det är alltid rekommenderat att försöka lösa dessa tvister fredligt, genom att komma överens er parter emellan. Om ni inte kommer fram till en fredlig lösning så kan du lämna in en stämningsansökan. Hur detta går till hittar du här: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/. Det är dock värt att tänka på att det ofta tar lång tid och kan bli väldigt dyrt med dessa processer, så man bör alltid tänka efter två gånger innan man väljer att gå vidare med tvisten.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte får du göra lämna en kommentar nedan.

mvh,

Samuel LindbladRådgivare