Har avtal ingåtts?

Min 16-årige son hade sagt att han var intresserad av att köpa en moped av en kompis. Han tog med sig pengar, åkte dit - lämnade över pengarna som en "pant" och provkörde mopeden. Tyckte inte mopeden var enligt vad han förväntat sig. Men då han försökte häva köpet hävdar nu både den säljande ynglingen och hans föräldrar att det finns ett bindande muntligt avtal och att affären därmed är giltig. Mopeden står kvar hos säljaren, sonen är uppriktigt ledsen över att ha blivit lurad och vi ska träffas under morgondagen. Kan verkligen detta vara giltigt försäljningsförfarande? De unga har skickat sms och där har min son sagt att han vill köpa mopeden. Men visst måste han ha rätt att bryta detta, då mopeden inte var till belåtenhet?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

När det kommer till juridik gäller det att hålla tungan rätt i mun, annars kan det lätt bli fel. T.ex. förutsätter en hävning att avtal faktiskt ingåtts, varför din son å enda sidan inte skulle kunna häva avtalet och å andra sidan hävda att avtal aldrig ingåtts. I det följande sätter jag inte juridiska etiketter på de ordval du gjort utan försöker istället ta mig an problemet utifrån din beskrivning av de yttre omständigheterna.

Att inför ett köp hävda att man är intresserad av eller vill köpa något, medför inte per automatik att ett avtal ingåtts. Det år svårt att i generella termer ange när ett avtal faktiskt har ingåtts. Huvudregel för hur avtal ingås är anbud-acceptmodellen och det är den enda modellen för avtalsingående som är reglerad i avtalslagen. Modellen bygger på att parterna lämnar en varsin viljeförklaring och när dessa är likalydande har ett avtal ingåtts.Denna modell ger dock upphov till flera frågor och den är ibland svår att omsätta i konkreta termer på verkligheten. Den bedömning jag kan göra är utifrån de uppgifter du lämnat, vilka förmodligen inte är oomstridda av säljaren av mopeden.

Enligt min mening, medför bara den omständigheten att din son skulle provköra mopeden att avtal ännu inte ingåtts. Detta förutsätter dock att det i någon mån kan "bevisas" att din son och säljaren avsett att provkörning skulle ske. Genom att din son lämnar pengar och kör iväg med mopeden skulle detta i och för sig kunna tyda på att det inte rör sig om en provkörning. Utifrån endast din beskrivning kan jag emellertid se det som rimligt och sannolikt att din son velat provköra mopeden innan köpet. Som sagt skulle detta alltså innebära att avtal ännu inte ingåtts. Din son skulle därför inte behöva häva köpet eftersom ett köp inte förelegat utan det räcker med att han förklarar att han inte längre vill köpa mopeden.

Även om ett avtal skulle ha ingåtts, men din son i efterhand upptäcker att något är fel på mopeden, kan han vända sig mot säljaren för att kräva avhjälpande av felet m.m. samt beroende på hur allvarligt felet t.o.m. häva köpet. Detta förutsätter dock i sin tur att han undersökt mopeden innan köpet m.m.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning. Behöver du vidare rådgivning för att t.ex. skriva ett brev till motparten eller annars få hjälp kring hur du ska förfara rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Lawline RådgivareRådgivare