Har arbetsgivaren tystnadsplikt?

Hej

Min kollega och vän har begått tjänstefel och behöver hjälp.

Han har beställt IT-produkter till sig själv genom jobbet (upp till ca 30 000 kr). Han ångrar djupt men har fått beskedet att han varslas och han vet inte vad han ska göra. Facket verkar inte vilja/kunna hjälpa till mycket heller. Det som han oroar sig mest är att detta drabbar hans familj i form av dålig ryckte och sådant, eftersom barnen har kompisar och föräldrar som är aktiva i flera föreningar osv. Har Arbetsgivaren på hans jobb tystnadsplikt? Är ett sådant tjänstefel konfidentiell? vad kan man göra om arbetsledningen berättar om incidenten och förstör för t ex barnens framtid osv??

Tacksam för hjälp

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktat Lawline!

Man kan säga att det finns tre olika sätt att reglera arbetsgivarens tystnadsplikt: direkta lagregler, god arbetsmarknadssed samt företagspolicys.
Lagreglerna som finns på området reglerar främst sådana situationer när arbetsgivaren drabbats av sjukdom, och arbetsgivarens tystnadsplikt kring det. Till exempel finns det en regel om direkt tystnadsplikt i arbetsmiljölagen som handlar om när en arbetstagare ska rehabiliteras.

God arbetsmarknadssed kan förklaras som att man ska behandla alla med respekt och sunt förnuft. Arbetsgivaren får inte gå runt och berätta vitt och brett om sina arbetstagare. Exakt vad som omfattas av god arbetsmarknadssed är dock svårt att säga. Jag skulle dock säga att arbetsgivaren borde iaktta försiktighet kring ärendet och inte tala om för mycket till övriga anställda, för att i största möjliga mån skydda den anställdes integritet.

Till sist kan det vara så att arbetsplatsen har upprättat egna policys kring frågor som denna. Då är arbetsgivaren bunden till detta.

Jag föreslår att din kollega kontaktar arbetsgivaren ifråga för att få reda om företaget har någon sådan policy, och för att tala om att hen är mycket orolig för att detta ska komma ut.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare