Har arbetsgivaren rätt att hålla inne min lön?

Hej jag fick en provanställningen på 6 månader med 2 veckors uppsägning. Jag jobbade på företaget i 1 vecka och skulle få upplärning av en annan medarbetare under den veckan vilket inte funkade så bra. Skulle även få en kod till en app där vi skulle stämpla arbetstid men fick aldrig den. Så arbetsgivaren vet att jag jobbade dom fem dagarna mellan kl 7-13 och då jag var med den andra tjejen en del o sen fick jag sköta mig själv ett par dagar så jag har inte fått lön för den veckan har jag rätt o få det trots att jag slutade efter en vecka då arbetet inte alls blev vad vi kommit överens om från början vilket jag oxå påpekade. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

En av de grundläggande rättigheterna för dig som arbetstagare är att få ut lön för det arbete som du utfört. Arbetsgivaren har därför en skyldighet att betala ut lön för arbetad tid. Om arbetsgivaren inte gör det, bryter arbetsgivaren mot ert anställningsavtal på ett allvarligt sätt. Om du inte får din lön utbetalad får du dessutom en fordran som du kan göra gällande mot arbetsgivaren.

Jag rekommenderar dig att i första hand prata med arbetsgivaren och förklara att du har rätt till och vill ha lön för de timmar du arbetat. Om arbetsgivaren ändå inte vill betala ut någon lön, rekommenderar jag dig att kontakta din fackliga organisation (om du är fackligt ansluten) för att få hjälp i frågan. Du är också välkommen att kontakta en av våra jurister om du exempelvis vill ha hjälp med att skicka en lönefordran till din arbetsgivare. Du har möjlighet att boka tid hos Lawlines Juristbyrå här.

Jag hoppas att mitt svar är till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare