FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/08/2017

Har ägare av lagfart rätt till halva värdet av fastigheten?

Ett par flyttade isär efter samboförhållande för 13 år sedan. Ingen bodelning gjodes då hon som flyttade inte brydde sig om det. Hon står fortfarande som ägare på halva lagfarten och hennes ex är orolig för att hon kan komma med anspråk på huset, dvs få hälften av marknadsvärdet. Till saken hör att hon 2004 lämnade sina tonårsbarn samt katter hos exet vilka han försörjde helt själv i 10 år.

Han har även renoverat hennes stuga, lagt ner massor med tid och pengar på detta innan separationen, utan att ha fått någon som helst ersättning.

Vad har hon, eller har hon någon laglig rätt till deras gamla gemensamma hus nu när det gått tretton år sedan samborelationen tog slut?

Vad ska eventuell ny sambo tänka på vad gäller lagfart med mera. Kan den nya sambon få lagfart per automatik om hon köper halva huset eller måste exet ge sitt samtycke till detta?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som är registrerad på halva lagfarten har även rätt till halva värdet av bostaden vid t.ex. en försäljning oavsett om ägarna har en relation eller inte. Eftersom det verkar finnas en vilja hos den som är bosatt i huset att vara ensam ägare är det en god idé att ta kontakt med den andre ägaren för att reda ut saken. Det du skriver om tonårsbarn, katter och en stuga är beundransvärt men inget som påverkar ägar- eller skuldförhållanden mellan parterna.

En ny sambo får inte per automatik lagfart om hon köper halva huset. Lagfart ska, enligt 1 och 2 §§ 20 kap. Jordabalk (1970:994), sökas inom tre månader efter förvärvet. Det krävs däremot inget samtycke från övriga ägare för att lagfart ska beviljas. Tänk på att sambon och ex-sambon äger halva huset var och kan alltså bara sälja sin del av huset.

Hoppas att du fått svar på dina frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare