FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/06/2014

Hänvisning till konsumentköplagen vid avtal mellan jämbördiga parter

Hej! Om jag skrivit in konsumentköpslagen i ett kontrakt (jag är inte näringsidkare) vid försäljning av en häst, gäller den ändå, även fast det sår i första paragrafen att den bara gäller mellan näringsidkare till konsument? Stort tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Står det i avtalet att konsumentköplagen skall tillämpas bör så ske, förutsatt att inte avtalet i denna del träffas av någon ogiltighetsgrund (se ex. 36 § avtalslagen etc.). Vid försäljning till annan än konsument (i konsumentköplagens mening) gäller nämligen köplagen (se 1 § konsumentköplagen é contratio och 1 § köplagen), vilken är dispositiv (ej tvingande) och därför kan åsidosättas genom avvikande avtalsvillkor (se 3 § köplagen). En hänvisning till konsumentköplagen bör rimligen tolkas som en önskan att denna lag skall tillämpas, varför bestämmelser som föreskriver att lagen normalt inte är tillämplig vid transaktioner som den förevarande inte bör beaktas (i synnerhet inte då någon hänvisning inte hade behövts om parterna inte velat avvika från den i lag stadgade ordningen).

Sammantaget vore det följaktligen inte förenligt med avtalets ordalydelse och den partsvilja detta ger uttryck för att åsidosätta hänvisningen, varför den om inget annat talar för avtalets ogiltighet eller en annorlunda tolkning innebär att konsumentköplagen skall tillämpas.

Konsumentköplagen finner Du här och köplagen här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare