Hänsyn till familj under häktning

Min man sitter häktad för grovt vapenbrott. Jag är gravid i vecka 29 och sjukskriven pga ev tidigt förlossning. Vi har även en 6årig son. Jag undrar om hänsyn tas till min situation för ev förlängning av häktningen? Han sitter med restriktioner så inga besök är tillåtna. Kan han få permission under häktetiden om jag skulle föda tidigare än beräknat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under häktningsförhandlingen tas främst riskerna med den misstänkte i åtanke, såsom risk för att fly, att gömma undan bevis, att prata ihop sig med eventuella kumpaner osv. Men sociala förhållanden tas också i beaktning. Det kan vara svårt att ta kombinera hänsyn till sociala förhållanden och utredningens säkerhet om det finns risk att den misstänkte kan förstöra förundersökningen av brottet på något sätt. Det ska dock tas upp i häktningsförhandlingarna helt klart och de ska ta hänsyn till det.

Vanlig permission medges efter ha suttit häktad i minst två månader. Jag tänker att förlossning är något som kan beviljas under särskild permission och då spelar inte dessa två månader någon roll. Exempel på särskild permission är att besöka närstående på sjukhus, gå på begravning eller något annat viktigt som rör den intagnes barn.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare