Hänsyn till barns vilja i vårdnadstvist

hej! jag har en son på 3 år. han är största delen hos mig. han skall vara varannan helg hos sin far. men funkar inte alla gånger. han säger att han skiter i det. att han inte bryr sig om honom.att ha sin son för att göra andra nöjen. min son får sova i spjäll säng hos honom plus att han får dricka i nappflaska som jag är i mot. plus att hans pappas nya har en ny flickvän som har en son på 6 år. och när min son hade kalas där så fick han dricka mjölk medans hennes son fick söt dricka. och min son har sagt att han blev ledsen. min son får dricka sånt på helgen och på kalas. men så som jag har fattat de så har jag inte så mycket att säga till om när han är där. problemet är att han inte vill åka till sin far längre. då undrar jag hur mycket skall man lyssna på en 3 åring i ett sånt här fall. m.v.h johanna

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Domstolen är skyldig att vid beslut kring vårdnad, boende och umgänge ta hänsyn till barnets vilja, 6:2a FB. Detta skall dock göras med beaktandet av barnets ålder.

Praxis ger inte något exakt svar på vilken ålder barnet ska vara i för att domstolen ska ta hänsyn till dennas vilja. Men, man gör en viss jämförelse med reglerna om adoption som säger att ett barn som nått 12 år får inte adopteras mot dennes vilja. Där anser man alltså att som 12åring har man uppnått en mognad och ålder så domstolen skall beakta barnets vilja.

Doktrinen menar att de allra minsta barnen, som troligtvis en 3-åring räknas som, inte kan ha en sådan uppfattning om situationen som krävs för att dess vilja ska beaktas vid en vårdnadsfråga eller umgängesfråga. Samtidigt så låter domstolen inte sådana viljor helt passera, men de ges inte sådan tyngd som ett äldre barns vilja hade givits.

Hoppas mitt svar var till hjälp och lycka till!

Louise MalmbergRådgivare