Handräckning av utlånad soffa

Hej!

Det tog tid innan min nya hyresgäst möbler kom från Tyskland. Så jag lånade ut bord,stolar och min dotters bäddsoffa mm. Min far avled för ett par månader sen och min dotter ville ha denna oanvända bäddsoffa.

Nu har hyresgästens möbler kommit och jag ville ha tillbaka sakerna. Nu hävdar hon och hennes vännina att jag skänkt alla saker till hyresgästen. Vilket jag inte gjort,utan ville bara vara snäll och låna ut sakerna så hon hade något att sitta/sova på.Denna bäddsoffa var det ända min dotter valde hos sin morfar,så det känns så ledsamt. Kan jag göra något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om någon vägrar att lämna ut föremål som rätteligen tillhör dig kan du begära handräckning av Kronofogdemyndigheten (KFM). Läs mer om handräckning här.

KFM kommer dock inte utreda huruvida du faktiskt lånade ut soffan eller om det var en gåva. Om det är så att hyresgästen bestrider din ansökan om handräckning, kommer KFM pausa ärendet och hänvisa dig till tingsrätten. I tingsrätten kan du väcka talan och begära att få tillbaka soffan. När du har en dom på att hyresgästen ska lämna tillbaka soffan kan du återigen vända dig till KFM och begära verkställighet av domen. I det här skedet spelar det ingen roll vad hyresgästen säger utan KFM kan åka hem till vederbörande och hämta tillbaka soffan.

Sammanfattningsvis: Du kan begära handräckning hos KFM. Om hyresgästen inte svarar på föreläggandet eller erkänner ditt krav kan KFM hämta soffan direkt. Om hyresgästen däremot bestrider föreläggandet får du vända dig till domstolen och begära att soffan återlämnas. Om hyresgästen, trots domen, inte återlämnar soffan kan KFM åka dit och verkställa domen (d.v.s. hämta soffan).

Viktor LennartssonRådgivare