Handpenning vid avbeställning av konsumentköp

Hej!

Jag och min sambo ska gifta oss i höst och blev tipsade om en blomsterbutik som skulle vara superduktiga. Vi kontaktade butiken och var på konsultation som vi fick betala för. Allt kändes bra på konsultationen och om vi ville använda dom och "garantera" att dom skulle ta vårt bröllop var vi tvungna att betala en handpenning på 1000kr. Detta innan vi ens diskuterat ett pris, utan offert skulle komma veckan efter på mail. Vi betalade då allt kändes bra och seriöst.

Veckan gick men vi fick ingen offert, kontakta butiken igen och fick besked att vi skulle få offert inom en vecka igen. Nu har både den veckan och en vecka till gått. Kan vi avbryta och begära våra 1000kr tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt fall gäller ett köp av lösa saker (blommor), mellan en konsument (du) och en näringsidkare (blomsterbutiken). Därmed är Konsumentköplagen (KKöpL, här) tillämplig. Pris behöver inte diskuteras för att ett köpeavtal ska föreligga, vilket följer av 35 § KKöpL (här).

Enligt 37 § KköpL (här) har du som konsument en avbeställningsrätt fram till att varan har avlämnats. I och med att du avbeställer blommorna, som inte ännu har avlämnats till dig, så har du alltså rätt att få tillbaka dina hittills erlagda pengar.

Säljaren har därvid i vissa fall enligt 41 § KköpL (här) rätt till viss ersättning vid avbeställning. Av 41 § 3 st KköpL (här) framgår att köparen inte blir ersättningsskyldig om avbeställningen görs innan säljaren accepterat köparens anbud. Jag antar att inget anbud har accepterats ännu, eftersom att ni varken har fått en offert eller ett prisförslag ännu. Därför har blomsterbutiken i ditt fall inte någon sådan rätt till ersättning.

Slutsatsen är alltså att du har rätt att avbeställa köpet och därmed återfå dina pengar enligt 37 § KköpL.

Hoppas detta var till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare