FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/05/2017

Handlingar att ta med sig när man reser med annans barn

Om jag vill resa med syskonbarn (med annat efternamn än mitt) inom Europa, vilka pappershandlingar bör jag ta med för att få resa över gränserna utan barnens biologiska föräldrar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt ska det inte vara några problem att resa tillsammans med barn som inte är ens egna så länge ni båda har med er erforderliga identifikationshandlingar och de handlingar som i övrigt krävs för att få resa in i det aktuella landet.

Om ni ska flyga så kan olika flygbolag ha lite olika regler gällande detta, exempelvis att man ska ha med sig intyg från målsman eller liknande. Därför bör du i sådana fall kontakta det flygbolag ni flyger med för att se ifall de har några särskilda regler för detta.

Min rekommendation är i vart fall att ni tar med er följande handlingar för att vara på den säkra sidan;

Barnets pass och ev. visumKopia på föräldrarnas passIfyllt intyg som är undertecknat av minst en av föräldrarna. Intyget bör innehålla formuleringar som bekräftar att barnet har tillåtelse att resa, samt att de vuxna i barnets sällskap har fullt ansvar för barnet under resan. Ibland kan det även krävas att ett sådant intyg ska bevittnas.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare