Handläggningstider hos myndigheter

hej, jag har läst igenom er hemsida för att kunna få svar på mina frågor och jag kunde delvis få bra information och svar. min fru hade sökt uppehållstillstånd på grund av anknytning till mig (2012-11.27) på webb. när hon ansökte var väntetider för att man ska få beslut var 3 månader (så var på migrationsverkets hemsida) ,efter ett tag har migrationsverket har uppdaterat väntetiden till 5 månader och nu står att man ska vänta ca.7 månader för att man ska få beslut.vi har väntat nu mer än 7 månader (nästa väcka blir det 8 månader) men det är fortfarande DÖDSTYST och ingen på migrationsverket ger ett bra svar och de bara säger att de har mycket att göra min fråga är kan migrationsverket förlänga väntetider hur mycket som helst utan att de behöver svara och utan att få rättsliga konsekvenser? är jag som privatperson helt maktlös och kan inte göra något? jag tackar i förväg för ert svar Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

I 7 § förvaltningslagen (https://lagen.nu/1986:223#P7S) som rör alla förvaltningsmyndigheter, bl.a. migrationsverket, anges att varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Det finns alltså ett krav på att handläggningen hos myndigheter inte ska dra ut onödigt mycket på tiden. Tyvärr finns det väldigt små möjligheter för den enskilde att med rättsliga medel snabba på förfarandet hos en myndighet. Ovan nämna regel får närmast betraktas som ett målsättningsstadgande.

Det har visserligen hänt att justitieombudsmannen (JO) riktat kritik mot myndigheter som inte ansetts uppfylla snabbhetskravet, då det varit fråga om onormalt långa väntetider. Kravet på snabbhet måste dock sättas i relation till bl.a. arbetsbelastningen hos myndigheten och hur komplicerat ett visst ärende är. För tillfället tycks väntetiderna för ansökningar om uppehållstillstånd ligga på runt sju månader vilket kanske kan förklara att du fått vänta så länge.

Hoppas att detta gav svar på din fråga även om jag förstår att det inte var det svar du kanske hoppats på.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare