FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/12/2017

Handläggningstiden på en begäran om överprövning på brottmål

Hej! Hur lång är handläggningstiden på en begäran om överprövning på brottmål? En överprövan skickades in idag så jag undrar när man kan förvänta sig svar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Med anledning av att din fråga rör sig om överprövning på brottmål så ditt ärende ska överprövas hos åklagarmyndigheten. Eftersom åklagarmyndigheten är en statlig myndighet då är varje ärende som berör enskilda personer ska handläggas enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts, enligt 7 § Förvaltningslagen, (FL). Dock förvaltningslagen är dispositiv och det innebär att myndigheten kan ha egna föreskrifter och regler som går före FL. Med hänsyn till detta lämnar FL företräde åt åklagarmyndighetens föreskrifter och riktlinjer.

Åklagarmyndigheten har inte särskilda regler kring handläggningstider avseende ärende som tillkommer. Hur lång tid det tar att få ett mål avgjort beror på flera faktorer. Därför är det svårt att säga när exakt ska ditt ärende handläggas. Men om man tittar jämförelsevis t.ex. på statistiken för 2016 hos Attunda tingsrätt då handläggningstiden från det ett mål kommer in till tingsrätten till dess det är avgjort är på ca 3 månader. Av detta kan man dra slutsatser att överprövning på brottmål kan också möjligtvis lägga på ca 3 månader.

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare