Handläggning av småmål

Förenklat mål / småmål ?

Kan man få en genomsnittlig uppskattning av rättegångs kostnaderna i sådana fall ?

Gäller ärekränkning/ hets mot folkgrupp, genom att bli kallad nazist/ rasist och skrika heil Hitler och göra upprepade Hitler hälsningar.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När det rör sig om ett förenklat tvistemål, ett så kallat ”småmål”, kan den som ”vinner” få ersättning för:

1. rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans och med ett belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996:1619) under en timme,

2. ansökningsavgift eller tilläggsavgift,

3. resa och uppehälle för en part eller ställföreträdare i samband med sammanträde eller, om personlig inställelse inte föreskrivits, resa och uppehälle för ombud,

4. vittnesbevisning,

5. översättning av handlingar.

Det är således en ganska begränsad risk i att använda sig av småmål, i förhållande till vanliga tvistemål.

Ett brottmål i sig kan inte handläggas som ett ”småmål”, däremot kan ett överlämnande av enskilt anspråk från ett brottmål överlämnas. Det enskilda anspråket fungerar ungefär som skadestånd för kränkning i det härfallet.

Det är svårt att säga vilket av brotten det skulle kunna vara utan att veta mer omständigheter kring fallet. Ställ gärna en ny fråga på vår hemsida med mer information om du vill att vi tittar på detta också.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare