Handläggare som slutat innan beslut tagits i ärendet

Hej!

Min man söker Uppehållstillstånd genom anknytning till mig vi har varit gifta i 2 år. Han befinner sig i Sverige vi gjorde en pappersansökan den 21/10-2014 efter 6månader vi fick en handläggare då vi hade hamnat i prio, när jag ringde henne så sa hon att hon skulle öppna vårat ärende jag ringde henne varje vecka i 3 veckor hon sa samma sak. Efter det hon svarar hon inte när jag ringer eller skickar mejl hon har bara telefonsvararen.växel vet inget . Jag och min man åker till Migrationsverket där får vi veta hon har slutat vi har ingen handläggare längre och dom vet inte hur länge det ska ta att få en nu. Hur ska vi gå vidare mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är olyckligt att er handläggare slutat innan beslut tagits i ert ärende. Men vanligtvis brukar ärendet kunna fortsätta sin behöriga gång trots att en handläggare slutat eller gått på semester. Det jag råder er att göra är att kontakta Migrationsverket genom att ringa eller skicka ett mejl. Handläggningstiderna är för nuvarande väldigt långa och det kan därför ta tid tills ni får ett svar via mejl. Det är dessvärrre svårt att göra så mycket mer då inget beslut fattats i ert ärende och därför kan ni inte begära omprövning eller överklaga beslutet till migrationsdomstolen.

Ni får därför kontakta migrationsverket och kräva att ert ärende återupptas till handläggning.

Lycka till!

Vänligen,

Sedja Abed AliRådgivare