Samarbetssamtal - avtal

Hej, Jag och min exsambo ligger i vårdnadstvist och har i tingsrätten och på samarbetssamtal via socialen upprättat ett avtal om hur överlämningarna ska ske och vart. Pappan skall lämna tillbaka barnet till mig hemma hos mig vid min ytterdörr. Vid dessa tillfällen har han tagit med sig andra personer. Jag har talat om att de andra personerna inte får vara på tomten och sagt att det är hemfridsbrott det dem gör om de vägrar lämna tomten när jag ber dem. Pappan är välkommen på tomten då han ska lämna över vårt barn. Nu bryter pappan avtalet genom att skicka ett sms och tala om att jag får hämta vårt barn vid tomtgräns. Jag har försökt att neka till det men är rädd för att han vänder och åker med vårt barn om jag inte går ut och hämtar det. Jag känner mig tvingad och rädd för att gå till tomtgräns då pappan och de personerna han tar med är hotfull och ofredar mig. Får han bryta avtalet och tvinga mig till tomtgräns för att hämta barnet? tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Av din fråga framstår det som att det är din bostad och att du stadigvarande bor där själv. Detta innebär att du har rätt att tillåta vem du vill att komma in samt att du har rätt att be vem du vill att gå. De personer du inte vill ha i din bostad eller i trädgården, som ligger intill din bostad, har därför inte rätt att vistas där utan ditt samtycke. Det är precis som du säger, att om de inte avlägsnar sig efter en tillsägelse från dig, har de begått ett hemfridsbrott som regleras i 6§ 1 stycket 4 kapitlet Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700.

Eftersom ni har varit på samarbetssamtal ordnat av socialnämnden, och samtalat under sakkunnig ledning, har ett avtal kommit tillstånd. För att det aktuella avtalet ska gälla krävs att det är till barnets bästa, att det är skriftligt och att både du och pappan har skrivit under det. Det är viktigt att uppmärksamma att avtalet också måste godkännas av nämnden eftersom det från den dagen det godkänns blir gällande.  Om ett godkännande har delgetts så har ni reglerat hur ni båda skall agera i enlighet med detta och är därför bundna av vad som framgår av avtalet. I avtal om umgänge bör det klart framgå när umgänget skall ske och vid behov också ange när och var barnet skall lämnas (samt hämtas). Ovan sagda regleras i föräldrabalken, se https://lagen.nu/1949:381. Ett godkänt avtal får samma verkan som en dom och kan därför verkställas.

Om avtalet er emellan uppfyller ovan nämnda kriterier innebär det att det är ett giltigt avtal och pappan gör sig skyldig till en överträdelse av det ni kommit överens om, avtalsbrott. Har han samtyckt till hur det skall gå till och skrivit under måste han också följa detta. Om pappan inte slutar att göra som han gör är därför mitt råd att kontakta socialnämnden och be om hjälp. Spara ditt sms som ett bevis.

Lycka till!

Vänligen,

Malin AndreassonRådgivare