Efterlevande makes arvsrätt och efterarv

Hej! Min moster har gått bort och min mor (dvs hennes syster) är enda levande arvingen. Moster hade även skrivit testamente där hon uttryckligen sagt att hon vill att min mor ska ärva allt. Min morbror gick bort för ca 4 år sedan och dom hade inget testamente sinsemellan. Min morbror hade en syster, som nu är kallad till boupteckningen. Min fråga är: Hur stor är min morbrors systers lagliga andel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det rör sig här om två olika delar varav den första rör arvet efter din morbror. När han avled för fyra år sedan fick inte hans arvingar ut något arv, istället gick det till hans efterlevande make, dvs till din moster, i enighet med 3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken (ÄB). Din morbrors arvingar (vilka som jag förstår det består enbart av din morbrors syster) har således en rätt till s k efterarv vid den efterlevande makens död. Detta efterarv består av halva makarnas gemensamma kvarlåtenskap (dvs den del som tillhörde din morbror) då din moster avlider.

Din morbrors systers lagliga andel utgörs således av hälften av kvarlåtenskapen sedan bägge makarna har avlidit. Detta förändras inte av din mosters testamente eftersom den egendom som hon fick efter din morbror endast ärvdes med fri förfoganderätt, vilket innebär att din moster inte hade rätt att testamentera bort den. Då skulle ju din morbrors arvingar riskera att stå helt utan arv efter honom när hans fru senare går bort.

Hoppas du känner att du fått svar på dina funderingar.

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare