Halvsyskons arvsrätt

Vår far och mor är båda döda,jag och min bror var på pappas sida,mamma hade 3 barn med en annan man som också har dött.Min bror ligger nu för döden och jag undrar om mina 3 halvsyskon kan ärva min helbror?

Han har ej barn.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga och förutsättningarna rätt så är det du, din bror och dina tre halvsyskon som är kvar vid livet. Samt att din bror inte har några barn.

Ärvdabalken (ÄB) heter lagen som reglerar fördelning av arv. I 2 kap. ÄB förklaras arvsordningen, vari det klargörs att arvlåtarens (din brors) barn, (bröstarvingar) är de som i första hand ärver. Då din bror inte har några barn blir det inte aktuellt här, 2:2 1 st. ÄB.

Är också arvlåtarens föräldrar avlidna, faller arvet istället på arvlåtarens syskon, 2:2 2 st. ÄB. I 2:2 3 st. ÄB framgår att också halvsyskon till arvlåtaren ärver, om er gemensamma förälder (er mor) är avliden, vilket du nämner i frågan att hon är.

Jag ger ett exempel för att du lättare ska förstå.

Om din bror lämnar kvar 100 kr. vid sin död, ska det i första hand fördelas på dennes barn. Då han inte har några barn, ska de i andra hand fördelas på hans föräldrar. 50 kr. till mor och 50 kr. till far. Då din far är död, fördelas de 50 kr. på din brors helsyskon (till dig). Resterande 50 kr. som skulle ha gått till er mor, fördelas lika mellan din brors helsyskon (dig) och halvsyskon. 50 kr. delat lika till dig, och dina tre halvsyskon.

Jag hoppas att jag har förklarat begripligt och att du förstår.
Har du ytterligare frågor tveka inte med att återkomma så ska vi hjälpa dig vidare.

Ha en bra dag!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare