Halvsyskon som efterarvingar

Min man och jag har inga barn, varken tillsammans eller enskilt. Han har skrivit ett testamente till förmån för mig. Han har två halvsyskon. Kommer de att kunna betraktas som efterarvingar till mig om min man dör först?

Linnea

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om efterarv kan du hitta i ärvdabalken (ÄB). I 3 kap. 2 § ÄB kan man då utläsa reglerna om efterarv som säger att efterarvet tillfaller dem som har den bästa arvsrätten efter den först avlidna maken. De som är berättigade till efterarv är de som finns i antingen första eller andra arvsklassen. Första arvsklassen finns i 2 kap. 1 § ÄB. Där framkommer alltså att första arvsklassen är arvlåtarens barn, vilket då inte är relevant i detta fallet. Därför tittar man då i den andra arvsklassen som finns i 2 kap. 2 § ÄB. Den andra arvsklassen består alltså av den avlidnes föräldrar. Syskon har en så kallad istadarätt, vilket innebär att syskon är berättigade till efterarv enbart om någon av föräldrarna har avlidit.

Eftersom de enbart är halvsyskon innebär det att de enbart är berättigade till efterarv efter den ena föräldern. Svaret på din fråga beror därför på om just den gemensamma föräldern vid tillfället är vid liv eller inte. Om den gemensamma föräldern inte är vid livet, innebär det alltså att din mans halvsyskon är berättigade till efterarv.

Sammanfattning:
Skulle föräldrarna vara i livet betyder det alltså att de i första hand är efterarvingarna. Skulle den gemensamma föräldern (som är förälder till både din man och hans halvsyskon) vara avliden betyder det att halvsyskonen är berättigade till efterarv efter den föräldern.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare